En blivande äppelspaljé

Helgens inköp resulterade i tre äppelträd som ska spaljeras till en form som kallas palmett med vågräta grenar.

Tanken var att köpa färdiga spaljéträd men när vi stod där och tittade på de träd som fanns kvar så såg de inte så roliga ut. Däremot när vi vände blicken till de vanliga äppelträden så var de jättefina. Dessutom var varje träd i sig  200-300 kronor billigare. Kändes helt rätt att köpa de vanliga träden. Jag tittade på vilken stam de hade och både de spaljerade träden och de vanliga äppelträden hade samma grundstam.


Som vanligt så tänker jag "Ja, ja de är inte tänkta som spaljéträd men hur svårt kan det va?" Nu står de i den upphöjda rabatten och väntar på att bli spaljerade. Först måste vi bara bygga spaljén. 



Jag fick ju en helt fantastisk länk av Ruben som jag håller på och läser för att klura ut hur jag gör på bästa sätt.

När jag var på Häringe slott, rektorsutbildning, så hittade jag de här träden mot en mur. Lite vildvuxet men formen känns igen.



Gamla fina knotiga stammar och grenar är så otroligt vackert. 



Exakt hur jag ska göra med beskärning har jag inte klurat ut än men det kommer, för allvarligt talat... Hur svårt kan det va?

Kommentarer

AnnaHelena sa…
"Hur svårt kan det va´?" är en underbart kaxig devis som jag tror att man kommer långt med! :)

Det där kommer du att klara galant! Det blir spännande att följa detta!

Kram // AH
Friskt vågat, hälften vunnet! ;) Det är ändå dina egna träd du exprimenterar med, så go,go!!!! Kan rekommendera Beskärningsboken av Vollbrecht, Alm, Veitman.
Ruben sa…
Mamma mia, vad spännande! Och vad glad jag blir, att ni valde just den spaljeformen. Den är häftigast, tycker jag. Helkul!!! ;-) Men, är det inte lite väl tätt mellan träden? Om varje träd, med tiden, skickar ut grenar ungefär en meter ...
Jag tittade nyligen på ett program av Gardners World, och där fick man se hur Monty beskar spaljepäron, tror jag det var. Men tekniken är troligen densamma för äppelträd. Om jag kommer på, vilket program det var skickar jag länken.

Ha det gott! Spaljegott!
/Ruben
Nora sa…
Det kommer nog gå galant skall du se. Och så kommer det kännas lite extra bra när träden har vuxit till sig eftersom ni har gjort det själv från grunden.
Lycka till!
Kram!
Ulrika sa…
Ja hur svårt kan det va! Det där kommer du fixa galant, kommer bli gör bra!

Kram Ulrika

Det klarar du själv. Se bara till att stänger/stolpar och tråd är av mycket god kvalitet eftersom de ska stå lääänge.

Kram
Helena sa…
Precis hur lätt som helst ;-)tjof tjof bara ;-))
KRAM från mig!
Solstrimmor sa…
Det är rätt inställning... hur svårt kan det va? Heja dej:)

Kram Eva-Mari
Anonym sa…
Ja, men preeciiiis! Hur svårt kan det vara. Och blir det inte bra får man göra om! ;) Båda bra deviser att leva efter i trädgården. Men det kommer att bli toppen! Det syns lång väg!
Kramar i massor!
Du har rätt inställning där.Du kommer att klara det galant.Och så finns det ju så många bra ställen på Internet där man kan söka och få svar på det mesta.MVH
Anna-Maria sa…
Det fixar du! Jag hade också tänkt mig ett spaljerat äppelträd, jag ympade ett eget på svagväxande stam enligt konstens alla regler men i år tog jag faktiskt bort det.Jag inser att jag har inte det rätta intresset och orken för det just nu. Kanske inspirerar du mig till nya tag!
M/S Design sa…
Det kommer nog gå bra!
Är lite sugen själv på att testa.
Mariana
Häftigt!! Med den inställningen klarar du det galant:)).
Ha en fin dag.
Kram Maria
Lena sa…
Du, för dej är det nog inte alls svårt!

Blir så sugen på att ha något spaljerat mot muren, du vet vilken, och träden från Häringe är otroligt läckra. Eller så gör jag som du, väljer äpplen. Tror jag ska följa dej i ditt äppelprojekt innan jag påbörjar ett eget!

Kramar
Marina sa…
En grej jag fortfarande tycker är svårt i trädgården är att klippa fruktträden. Jag har läst och läst men blir inte klokare. Samma med vindruvsrankan. Jag får inte till det.
Alltså tror jag inte om mig själv att kunna spaljéra träd men du lyckas säkert bra. Det är ju så fint med spaljérade fruktträd.
Ett par mil härifrån finns/fanns ett hus med underbar prisbelönt trädgård. En gammal man bodde där. Bla hade han spaljérade päronträd mot husväggen. SÅ fina!
Mannen dog, huset såldes och förföll så man blir gråtfärdig av att åka förbi. Trist.

Kram o lycka till!
Buss på! Så roligt att klura på det där, tror jag du klarar fint.
It will be fun to create your own espalier with the apple trees. You certainly got a better price.

Those old trees along the wall at Häringe Castle are beautiful.

Populära inlägg