En galen idé!

Jag har startat ett galet projekt där jag ska ha en lång rabatt som jag kallar för Regnbågsrabatten.  Idén fick jag när jag såg en bild för fem år sen. En bild, från boken Rosor -  för förnuft och känsla, som hade rosor i en skål och som gick från vitaste vitt till mörkaste mörk.


De första åren kunde jag bara drömma eftersom hela tomten var en byggarbetsplats som skulle bearbetas men de sista två-tre åren har jag kunnat börja skapa min galna idé. Tanken är som sagt att rosor ska spela huvudrollen, vara mittpunkten, men att rabatterna ska vara fyllda med andra perenner. Den stora utmaningen blir att hitta växter som har den rätta kulören och som flyter in i varandra.

I augusti fanns bland annat dessa rosor i rabatten


Och lite senare på hösten kom min beställning från Flora Linnea. Jag planterade 16 stycken rosor i den gula delen av rabatten som nu innehåller dessa rosor:



Alla gula rosor är nu på plats och jag sitter för fullt med planer för den rosa delen. Det är inte lätt att välja bland alla underbara rosor som finns men visst är det ett lyxproblem. Vill du läsa om fler mittpunkter kan du surfa in på Katarina som har Mittpunkt som tema på Blommig fredag!

Kommentarer

Inte alls galen men en idé! Jag tycker så mycket om just detta när man får en idé, en impuls och utifrån det omvandlar det hela till något eget som sedermera blir verklighet. Som din underbara Regnbågsrabatt. Önskar dig all lycka till med projektet och ser fram emot att få se utvecklingen.

Kram Anna Vattenkanna
Lena sa…
Första gången jag läste din blogg, när nu det var och hur jag hittade den vet jag absolut inte, skrev du om just regnbågsrabatten.
Då liksom nu låter det spännande och det ska bli roligt att se hur den växer fram.
Tack för alla dina fina kommentarer hos mej, de gör mej ännu mer glad...

Kramar
Låter som en härlig ide´som jag gärna fortsätter och följer här hos dig.

Önskar dig en fin helg.

Kram
Härlig idé och vackert namn på din rabatt! Beundrar det där välplanerade och långsiktiga och önskade att jag hade mer av den förmågan. När det kommer till trädgård blir jag lätt impulsiv...;). Lycka till! Ska bli kul att få följa. //Trevlig helg från Marie
Fantastisk idé! Håper vi får se bilder av projektet etterhvert som det blir til virkelighet!
Klem fra Ina
Gunilla sa…
Du har ju verkligen en bra ide som du tänker fullfölja. Toppen .
Väntar på att få se hur det blir.

Riktigt fina rosor.

Ha en trevlig helg
Gunilla
Elin sa…
När du sist skrev om din regnbågsrabatt gick jag in på flora linnea och sedan dess har jag varit fast vid bläddrandet bland rosor, den ena vackrare än den andra... Nu vågar jag snart inte titta längre :-)

Kul projekt du har framför dig och bra val av rosor du redan gjort!

Trevlig helg!
Du är ju heeeelt fantastisk! Vilken tavla din trädgård är!!!! Läääängtar tills jag får se den. ;) Åh, vad inspirerad jag blev nu.

Varm kram/ Anna
Himmel så mycket fina rosor!! Det är så spännande att följa din regnbågsrabatt! Så snyggt det kommer bli.
Ska bli kul att se vad du väljer för andra växter till.
Önskar dig en skön helg.
Kram Maria
samson sa…
En strålande ide´som kan tolkas på flera sätt,ha det så bra,maggan
Fia sa…
Underabara rosor, jag sitter själv och kollar på vad som passar just till gula-oranga-röda rosor... och fler rosor. Väldigt fina dina, hade gärna sett namn på dom på första bilden för att kunna få tips :-)
Margot sa…
Finns inte mycket som är vackrare än rosor, dina är helt underbara! Ingen galen idé alls, kommer att bli så fint!
Ha en härlig helg!
Kram Margot
Fia sa…
Farlig blogg det här...Tack för svar, jag inser ju att Crown princess Margareta kan jag ju bara inte överleva en sommar utan... stor inspirationskälla är din blogg nu när jag letar runt efter ideer till vårens projekt :-)
Låter som en alldeles underbar idé! Men hu så svårt att begränsa sig och välja:)
Lotta sa…
Vilken härlig idé och så vackert det måste bli....väntar med spänning på fortsättningen.
Ha en skön helg.
/Lotta
Helena sa…
Inte alla en galet utan härligt!
Bland det roligaste som finns att planera rosinköp tycker jag!
LÖTA har ju massor oxå.Deras fält att strosa runt o välja på är bara underbart :-)
KRAM från mig!
Katarina sa…
En härlig idé!!!

Populära inlägg