Ludna skönheter!

All heder till Gotlandshem, de är värda veckans jubel!

Gotlandshem är en bostadsföretag som ägs av Gotlands kommun. Ett av deras områden i Visby heter Gråbo och är i ärlighetens namn ett ganska tråkigt 70/80-talsområde utan charm och väldigt grått.

Men, nu har de planterat en hel rad med Magnolior längs en trafikerad väg och områdets parkering. Hur underbart är det inte med ett företag/kommun som lägger pengar i en sådan skön investering. Jag var bara tvungen att snabbt fota skönheterna.


Magnoliaknoppar på väg att slå ut längs Allégatan i Visby!

Jag vet inte vilken sort det är men de är stora, många och måste ha kostat en bra slant. Jag hoppas verkligen att alla som bor i området kommer att uppskatta och vara rädda om träden.


Raden av Magnoliaträd startar där man kan skymta hus längst ner i bilden.

När vi gick ut på hällarna fick jag syn på en annan luden skönhet, Backsippan. Det är fascinerande att se hur växter skyddar sig och utvecklas för att främja sin överlevnad och att ludenhet kan vara så vacker. Allt från Backsippans ludna stjälk och blad till Magnoliaknoppens ludna skal.


Backsippa på hällarna utanför Visby
Jag undrar när ludna ben på Tofta strand kommer att anses som vackert...

Kommentarer

Populära inlägg